domingo, 23 de noviembre de 2014

Cruzando a Chile en bicicleta [Pedaling to Chile and back]


Después de mi primer viaje en bicicleta exitoso, en enero de 2011, tenía ganas de seguir pedaleando. Todavía era verano, los días tenían muchas horas de sol y no estaba demasiado fresco. Así que empecé a mirar el mapa para planear el siguiente viaje en bicicleta.
Todavía tenía la idea de cruzar a Chile ida y vuelta, desde una charla que tuve con una amiga unos años antes. Así que esta vez la idea era empezar a pedalear en San Martín de los Andes, salir para el norte hacia el paso Carirriñe, cruzar a Chile, después viajar hacia el sur en dirección al lago Pirihueico, cruzar de vuelta la frontera por el paso Huahum, y finalmente seguir hacia el este para volver a San Martín de los Andes.
El próximo fin de semana era feriado de carnaval, así que tenía cuatro días para completar el viaje. Mirando el mapa, todo el viaje eran algo de 210 km y 4000 m de trepada. Se veía interesante...

After my first successful bike trip in January 2011, I was eager to go for more. It still was summer, the days had a lot of sun hours and it wasn't too cold. So I started looking at the map to plan my next trip.
I still had the idea to go to Chile and back, based on a chat I had with a friend some years ago. So this time the idea was to start at San Martín de los Andes, go north towards Carirriñe pass, cross to Chile, then travel south towards Pirihueico lake, cross the border again through Huahum pass, and finally continue to the east to get back to San Martín de los Andes.
The carnival holidays where coming, so I had four days to complete the trip. Looking to the map, the whole trip was about 210 km and 4000 m of climb. It looked interesting...



Mapa del viaje, saliendo y llegando en San Martín de los Andes. Hice el recorrido en sentido anti horario, cruzando a Chile por el paso Carirriñe  y volviendo a Argentina por el paso Huahum.
Map of the trip, starting and finishing in San Martín de Los Andes. I did it in counterclockwise direction, crossing to Chile through Carirriñe pass and getting back to Argentina by Huahum pass.




Día uno: Era principios de marzo (sábado 5, 2011, más precisamente), el pronóstico para el fin de semana pintaba bien, así que cargué la bicicleta y la pila de cosas en el auto y salí para San Martín de los Andes. Después de conseguir un lugar para dejar el auto, armé la bicicleta, cargué todas las cosas en la alforja, compré algo de comida y empecé a pedalear hacia el lago Lolog. El arranque fue un poco duro, unos 350 m de trepada en 11 km, y era medio día de un día relativamente caluroso. Después de pedalear casi toda la trepada hasta el lago Lolog no me sentía demasiado bien, así que paré un rato a la sombra de unos árboles. Ahí me di cuenta de que había estado pedaleando durante las horas de mayor calor sin tomar nada de líquido por cinco horas, no parecía una muy buena idea...
Después del descanso, llegué al lago Lolog y seguí por la ruta que bordea la margen este del lago, que después gira hacia el noreste. Acá cambia bastante el paisaje, convirtiéndose en una especie de desierto, sin mucha vegetación, seco y caluroso. Después de algunos kilómetros, la ruta gira hacia el oeste, en dirección al lago Curruhué, ahí el paisaje empieza a cambiar de nuevo, pasando desde la estepa desierta hacia el paisaje típico de la zona de Bariloche, más vegetación, árboles más altos, algunos arroyos cruzando la ruta, hasta que finalmente aparece el lago Curruhué. Al fondo de este lago, en la margen oeste, hay un camping organizado, pero estaba cerrado en esta fecha, y ahí cerca, en la Laguna Verde, hay un camping libre. Ahí armé la carpa para pasar la noche, el sol estaba bastante cerca del horizonte para ese entonces, pero llegué a tiempo de darme un baño en la laguna Verde. En el camping me crucé con otros ciclistas, un grupo que venía desde Neuquén, que estaban viajando con un vehículo de apoyo que les llevaba el equipo. Yo prefiero el método de viaje autónomo, donde uno carga con todas las cosas que necesita, pero en definitiva es cuestión de gustos. El primer día fueron algo de 70 km, 1350 m de trepada y 5 hs 10 min de pedaleada.


Panorámica de la Laguna Verde a la mañana.
Panoramic view of Laguna Verde in the morning.


Día dos: El domingo a la mañana tomé un desayuno y empecé a desarmar el campamento y a acomodar todas las cosas en la alforja para seguir viaje. A media mañana estaba en la ruta, más o menos al mismo tiempo que grupo de ciclistas de Neuquén. El camino era principalmente en subida hasta el paso Carirriñe (unos 600 m de trepada en 20 km), cruzando algunas vistas espectaculares del volcán Huanquihue y el lago Epulafquén. La ruta cruza un camino de lava relativamente nuevo, que va desde el volcán Huanquihue hasta desembocar en el lago Epulafquén. Después de cruzar la frontera aparecieron unas bajadas interesantes, que te llevan desde 1100 m snm en la frontera hasta 250 m snm al final del valle. Ahí me crucé con otros ciclistas que habían hecho la subida en auto y se habían subido a la bicicleta solo para la bajada, eso es trama viejo :P De cualquier forma, yo prefiero "ganarme" las bajadas, porque también disfruto de las subidas.

Domingo a la mañana, todo listo para pedalear.
Sunday morning, ready to pedal.


Después de algunos kilómetros más de bajada, crućé algunos pueblos al costado del camino, y empecé a buscar un lugar para pasar la noche. Algunos vecinos amistosos me ofrecieron acampar en el patio de su casa, pero todavía quería pedalear un poco más para estar más cerca de puerto Fuy al otro día. La idea era tomar el ferry que cruza el lago Pirihueico, que en esta época del año hay hace un solo viaje por día, saliendo más o menos al medio día, así que quería estar ahí un rato antes para conseguir lugar. Al final, seguí pedaleando un poco más hasta llegar a las márgenes del lago Neltume. Conseguí un camping cerca del lago para pasar la noche. En total este día fueron 68 km con 1000 m de subida en unas 4 hs 40 min.

Acampando cerca del lago Neltume, hora de comer algo y a dormir...
Camíng near Neltume lake, time to get some food and go to sleep...

Día tres: El lunes me levanté temprano para llegar a puerto Fuy antes del medio día. Según lo que había visto en el mapa, me esperaba la subida más dura: Unos 500 m de trepada en 12 km. Al final la ruta resultó bastante buena, con una pendiente suave pero constante, así que la trepada fue más fácil que el día anterior, desde laguna Verde hasta la frontera, donde había algunas secciones cortas con bastante pendiente, donde no me quedó otra que caminar.



El ferry, cagando los vehículos antes de empezar el viaje
The ferry, loading vehicles before shipping.
 

Llegué a puerto Fuy con tiempo suficiente para comprar el pasaje, y como era temprano aproveché para almorzar un plato típico de la zona, carne con puré de papas. El cruce del lago iba a tomar como una hora, así que supuse que tendría tiempo suficiente para (más o menos) digerir el almuerzo. Después de comer, me subí al ferry mientras esperaba que cargaran todos los vehículos. Esperaba encontrarme con los ciclistas de Neuquén, que seguían el mismo camino que yo. Justo cuando el ferry estaba cargado y listo para salir, los veo llegar en el vehículo de apoyo, justo a tiempo para ver salir el ferry. Espero que hayan podido terminar su viaje al otro día. Moraleja: Llegar temprano a tomar el ferry.

Partiendo de puerto Fuy, al fondo el volcán Mocho Choshuenco, cubierto por algunas nubes
Departing from Puerto Fuy, Mocho Choshuenco volcano in the back, covered by some clouds.


Después de navegar por el lago, crucé de nuevo la frontera y seguí viaje hacia un camping cerca del lago Nonthué. Todavía era relativamente temprano, y sentía que no había pedaleado demasiado, así que decidí seguir hacia San Martín en lugar de acampar otra noche. Esta última sección terminó siendo más larga de lo esperado, con algunas subidas y mucho tráfico en un camino de ripio, con lo que terminé "morder el polvo" (literalmente) en varias oportunidades. Pero finalmente llegué a San Martín a tiempo, y hasta disfrute de la pedaleada. Una vez en San Martín, volví a guardar todo en el auto y seguí viaje hacia Bariloche.  En total, el tercer día fueron algo de 74 km, 1800 m de desnivel y 6 hs 2 min de pedaleada. 

Ya casi estamos... El centro de esquí Chapelco se ve al medio a la derecha (las líneas de árboles cortados son las pistas de esquí)
Almost there... Chapelco ski resort at middle right (cutted down trees marks the ski pistes)


Resumen del viaje:
 Tramo                                      Distancia        Trepada        Tiempo
San Martín  - Laguna Verde          70 km         1350 m      5:10 hs:min
Laguna Verde - Lago Neltume       68 km         1100 m      4:40 hs:min
Lago Neltume - San Martín           74 km         1800 m      6:25 hs:min





Day One: It was begining of march (more precisely, saturday 5th, 2011), the forecast for the weekend looked good, so saturday morning I packed the bike and all the stuff in the car and headed to San Martín de los Andes. After finding some place to leave the car, I prepared the bike, stuffed all the gear inside the pannier, got some food and started pedaling toward Lolog lake. The start was quite tough, about a 350 m climb in 11 km, and it was midday of a relatively hot day. After climbing almost all the way up to Lolog lake I wasn't feeling quite good, so I stopped for a break at the shadow of some trees. Then I realized I have been pedaling at the hottest hours of the day without drinking water for about five hours, not a good idea.
After this stop, I got to Lolog lake and start following the road in the east shore, which  then turns north east. Here the landscape changes into some kind of desert, not too much vegetation, dry and hot. After some kilometers, the road turns west towards Curruhué lake and the landscape starts to change gradually from the desert steppes to the typical landscape near Bariloche, more vegetation, taller trees, some water streams crossing the road, and finally Curruhué lake appears. At the end of Curruhué lake (west shore) there is an organized camping site, which was closed, and near there, in Laguna Verde (green lagoon) there is a free camping zone. There I setted up the tent to spend the night, the sun was getting down the horizon but I was just in time to take a shower at the Laguna Verde. In the camp I met some other bikers, a group from Neuquen, which were traveling with car support, which carries all their gear. I prefer the autonomous approach, where you carry all the things you need, but it's just a matter of personal choice. The first day were about 70 km, 1350 m of climb and 5 hs 10 min of pedaling.

Day Two: Sunday morning I woke up, took a breakfast and start packing all the stuff to get on moving. At mid morning I was on the road, more or less at the same time as the group of bikers from Neuquen. The road was mostly uphill all the way to Carirriñe pass (about 600 m of climb in 20 km), crossing some beautiful views of the Huanquihue volcano and Epulafquén lake. The road crosses a relatively new lava path, that cames from Huanquihue and ends in Epulafquén lake shores. After crossing the border, there were some amazing downhills, which gets you from about 1100 m at the pass to about 250 m at the end of the valley. There I crossed some other bikers, this ones have traveled up hill by car and were on the bike only for the downhill section, that's cheating :P. Anyway, I prefer to earn the downhills, because I also enjoy the uphill sections.
After some kilometers downhill, I crossed some little towns and started to look for some place to spend the night. There were some friendly locals who suggest me to stay in their yards, but I wanted to bike some more so I will be near Puerto Fuy the next day. I was planning to catch the ferry which crosses Pirihueico lake, and at time of the year there was only one ferry per day, which shipped about midday, so I wanted to be there some time earlier in order to get a place. At the end, I continue pedaling a little more towards Neltume lake. Finally, I found a camping near the south shore of Neltume lake, near a little river, where I stayed for the night. This day I pedaled about 68 km with 1100 m of climb in 4 hs 40 min.


Day Three: On monday, I got up early in order to arrive to Puerto Fuy before midday. From what I had looked up in the map, the toughest climb of the trip was awaiting me: About 500 m of climb in 12 km. The road turned out to be pretty smooth, a sustained climb but with a constant slope, so the climb was easier than the previous day, from Laguna Verde to the border, which had some steep short sections where I had to walk.
I arrived with enough time to get the ferry ticket, and also to enjoy a local meal, made from steak and mashed potatoes. The journey across the lake was planned to last about an hour, so I thought I'd had enough time to relax and (more or less) digest the meal. After lunch, I got into the ferry and wait until all vehicles were loaded. I was waiting to meet with the group of bikers from Neuquen, who where following the same path as me. Just when the ferry was full and about to go, they arrived in the support vehicle, just in time to watch the ferry go away. I hope they could end up their trip the next day. The takeaway message: Arrive with time to the ferry.
After navigating through the lake, I crossed the border again and headed to a camping near Nonthué lake. It turned out that it was a little bit early in the day, and I felt like I haven't pedaled too much, so I decided to continue to San Martín de los Andes instead of staying there for another night. This final section turned out to be longer than what I expected, with more climbs, and too much traffic through unpaved roads making me bite the dust (literally), but at the end I arrived to San Martín on time, and I even enjoy it. Once in San Martín, I packed all the stuff inside the car and drove the way back to Bariloche.
The distance for this day was about 74 km, 1800 m of climb and 6 hs 25 min of biking.



Trip Summary:
 Stretch                                         Distance       Climb       Pedaling time
San Martín  - Laguna Verde          70 km         1350 m      5:10 hs:min
Laguna Verde - Lago Neltume       68 km         1100 m      4:40 hs:min
Lago Neltume - San Martín           74 km         1800 m      6:25 hs:min








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